Nagyváradi disputás kirándulás: június 13-15.

2022. július 10.

Disputa határok nélkül projekt, második felvonás: Nagyvárad-Nagyszalonta

2022. június 13-án elindultunk disputás kirándulásunkra, Nagyváradra. Amint megérkeztünk, elfoglaltuk a szállásunkat a Vila Operában. A szobák megtekintése után megebédeltünk a szálloda éttermében. Kis idő elteltével városnéző körútra indultunk Makai-Bölöni Judittal és Domján M. Katalin tanárnőkkel, sétáltunk, fagyiztunk, megcsodáltuk a Szent László templomot és a Partiumi Keresztény Egyetemet. Az egyetemen megismerkedtünk a magyar tanszék 3 harmadéves és egy másodéves hallgatójával. Nagyon izgalmas volt, ugyanis tanúi lehettünk egy előadásnak, amit egy katonakönyvről és emlékes füzetről mutattak be nekünk. A hallgatók elmondták, hogyan készültek a tudományos diákköri dolgozatukra. Mások be is mutatták témáikat: volt, aki a járványidőszakában a Dr. Bubó rajzfilmsorozat nyelvi, áthallásos humoráról írt; volt, aki a székelyhídi alagútrendszer legendájáról. Ezt követően egy Lackfi János és egy Arany-vers összehasonlításán, majd szórakoztató játékon vettünk részt közösen a váradi diákokkal, ami bevezetett minket a magyar nyelv világába. Szabadprogramként külön utakon járva nagyváradi barátainkkal megnéztük a város legcsodálatosabb turista látványosságait.  Esténk zárásaként Ady Endre munkásságával foglalkoztunk. Guth Petra 9.A

2022. június 14. kedd

A napunkat Nagyszalontán kezdtük a reggeli után, ahol az Arany János Emlékmúzeumot néztük meg. A Csonkatorony egy olyan 4 emeletes épület, amely szintenként egy-egy új oldalát mutatta meg Arany életének. Portrék, dolgozószoba, a kedvenc fotel, kéziratok, és még sorolhatnánk a sok látnivalót. A legfelső szinten a panoráma mellett különböző irodalmi játékokat is kipróbáltunk. Úgy gondolom, ez sokkal könnyedebbé és diákbaráttá tette a kiállítást. Ezután a begyakorolt „A walesi bárdok” előadást vettük fel videóra. A váradi diákok „A tudós macskájá”-ból készültek, azt vitték színpadra. A délelőttöt  sétával zártuk a nagyszalontai főtér szoborparkjában, ahol megtekinthettük Arany János életnagyságú szobrát, valamint bemehettünk abba a református templomba, ahol Aranyt keresztelték és házasodott. A séta után visszatértünk Nagyváradra, a szálláshelyünkre ebédelni. Délután az egész csoport szabad programot választhatott. Néhányan a szálláson maradtak, míg mások különböző gyorséttermeket és finom fagylaltokat próbáltak ki, rollereztek, gyönyörködtek a városban. A közös időtöltés után mindenki a Holnaposok szoborcsoportnál találkozott, és együtt mentünk a közösen megszervezett ünnepi vacsorára, az Ady Endre Líceumba. Az ünnepi vacsorát  játékkal kezdtük, amelynek során különböző asztaltársaságok jöttek létre. Ezután elfogyasztottuk az ételeket, majd a nagyváradi diákok körbevezettek minket az iskolájukban. Az iskolalátogatás után még volt egy kis szabadidőnk, játszottunk, majd  visszatértünk a szállásra. Az estét ismét közösen töltöttük, mindenki együtt nézte a magyar-angol focimeccset. A közös szurkolás közben még játszottunk, aztán mindenki visszament a saját szobájába pihenni. Kocsis Andrea 11.A

2022. június 15. szerda

A kirándulás utolsó napja, a szerdai nap volt. Megreggeliztünk, majd pedig elsétáltunk az Ady Endre Líceumba, ahol a nagyváradi diákokkal együtt színházi foglalkozáson vettünk részt. A műhelymunkát egy színész házaspár tartotta, a Szigligeti Ede Színház társulatának tagjai. A színházi retorikát úgy próbáltuk ki, hogy rövid üzenetet kellett átadnunk az általunk választott társnak, s megtapasztalhattuk, hogy intonációval, gesztusokkal hogyan tudunk érzelmet belevinni mondanivalónkba. Kovács András Ferenc hétsorolóját vettük elő, soronként tettük élővé, majd megzenésítve előadtuk. Volt lehetőségünk a színházat is megnézni, a színház épületét körbejárni kívül és belül a kakasülőtől a forgószínpadig. 12 órakor visszamentünk a szállásunkra és megebédeltünk. A kirándulás utolsó állomása az Ady Endre Emlékmúzeum volt. A kiállítás Ady életéből azokat az eseményeket mutatta be, amelyek őt Nagyváradhoz kötik. A jó hangulatú múzeumi sétát követően elbúcsúztunk nagyváradi barátainktól, és elindultunk haza. Kathi Réka 11.A

Zöld hét

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron