Disputa határok nélkül – beszámoló

2022. április 29.

A nagyváradi Ady Endre Líceum 12 diákja (X–XII. osztályosok) 2022. április 11–13. között a hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium által kezdeményezett Határtalanul! Disputa határok nélkül projekt keretében Hajdúböszörménybe utazhatott és izgalmas programokban vehetett részt, három terület retorikájával ismerkedve: az egyházi, az irodalmi és az újságírói-közéleti retorikával. A diákokat Domján M. Katalin, a Protagorász vitakör vezetője, és Makai-Bölöni Judit, könyvtáros kísérte. A hétfői és keddi nap rövid összefoglalóját Székely Renáta, X.E osztályos tanuló, a szerdai beszámolót pedig Mărcuș Anabella, XII.F osztályos tanuló készítette el. A fényképeket Ardelean Beatrix (X.D), Oprea Kinga (X.E) és a tanárnő készítette.

2022. 04. 11. Hétfő – a költészet napja

A Hajdúböszörménybe való érkezést követően az első programunk a Bocskai téri Református Egyház gyülekezeti házába vezetett, ahol az egyházi retorikával ismerkedhettünk. Loment Péter református lelkész beszélt nekünk arról, hogyan is íródik egy prédikáció, majd meghallgathattuk Czirmayné Kocsis Róza nyugalmazott történelemtanárnő előadását Baltazár Dezsőről, aki nagyon fontos vallási személyiség volt Magyarország történetében.

Az előadások után, ugyanott sor került egy kis uzsonnázásra és ismerkedős játékokra a helyi diákokkal. Ezután elfoglaltuk a szállást és elfogyasztottuk a finom ebédet.

A délután folyamán néhányan fürdőztek a gyógyvízben, majd részt vettünk egy nagyon lebilincselő kerekasztal-beszélgetésen Nemes Nagy Ágnes életéről és alkotásairól, születésének 100. évfordulója alkalmából, a debreceni Méliusz könyvtárban.

Ezután visszatértünk a szállásra, megvacsoráztunk és lefekvésig disputás játékokat játszottunk, illetve szabadidős tevékenység volt.

A nap legérdekesebb tevékenysége számomra a Nemes Nagy Ágnesről szóló beszélgetés volt.

2022. 04. 12. Kedd – a kirándulás napja

Kedd reggel az utunk egyenesen Sátoraljaújhelyre vezetett a Magyar Nyelv Múzeumába, ahol részt vettünk a Nyelvi humoral foglalkozó interaktív múzeumpedagógiai órán és két tárlatvezetésen: az egyik Arany János Toldijáról, a másik pedig Kazinczy Ferencről szólt. Mindkét kiállítás látványos és érdekes volt, a múzeumban található egyéb játékok és ismertetők pedig megfelelően lekötötték figyelmünket.

Ezután elsétáltunk a Kazinczy-emlékhelyhez, ahol leróttuk kegyeletünket.

Innen egyenesen a füzéri várhoz mentünk, ahol egy jópofa játék keretén belül körbejártuk a csodálatos várat.

Estére mindenki kellemesen elfáradt, úgyhogy nagyon örültünk az ízletes vacsorának és a jól megérdemelt pihenésnek, de még előtte megünnepeltük az egyik, éppen szülinapos résztvevőnket.

Számomra a Toldiról szóló kiállítás volt a nap legélvezetesebb programja.

2022. 04. 13. Szerda – a sajtó napja

A Sillye Gábor Művelődési Központban Iván Auréltól betekintést kaptunk az újságírás és sajtó világába Iván Auréltől (Nyíregyházi rádió), kiemelve a sajtó hitelességének fontosságát, valamint, hogy mennyire fontos több helyen utána nézni az információnak, mielőtt tényként fogadjuk azt el.

Ezután kerekasztal-beszélgetést folytattunk (hajdúböszörményi és nagyváradi diákok), ahol a téma a pedagógusok fontossága volt. Öt személy vitázott ebben a témakörben, különböző szerepkörrel felruházva: volt újságíró, teológushallgató, irodalomtanár, diákképviselő, és nem utolsó sorban egy moderátor, aki a beszélgetést irányította.

Gyulai Edit, a hajdúböszörményi tanárnő részletes bemutatót tartott Hajdúböszörmény történelméről a központbeli szobrok és épületek bemutatása közben, megtudtuk, mennyire összetett a múltja a mezővárosnak, majd hazaindultunk.

Köszönjük Gyulai Edit tanárnőnek nem csak a „történelem órát”, hanem azt is, hogy lehetővé tette számunkra, hogy megismerkedhessünk a böszörményi disputásokkal és a három nap alatt ilyen jó programokban vegyünk részt.

A Disputa határok nélkül projekt a 2019/2020-as tanévben kellett volna megvalósuljon, de a koronavírus járvány miatt a tervezett kirándulásokkal fűszerezett táborokat nem sikerült véghez vinni, csupán a két iskola vitaköröseinek közös kiadványa, a Disputa határok nélkül Velünk élő történelem: két város – egy régió; négy beszéd – egy nemzet jelenhetett meg. A projektet a hajdúböszörményiek júniusi látogatása fogja zárni.

Iskola másként

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron