Kirándulás a Rákóczi Szövetséggel

2018. május 25.

A Bihar megyei iskolák közül egyedül az Ady Endre Elméleti Líceum diákjai vettek részt a Rákóczi Szövetség Felvidéki Séta programján. Az adys diákoknak vajdasági, magyarországi és felvidéki társaikkal három napon keresztül tartalmas, élményekben gazdag kirándulásban volt részük.

A „séta” első állomása az ipolyszalkai tájház volt. Itt a diákok megismerkedhettek a jellegzetes kéméndi népviselettel, készíthettek kemencébe sült lepényt. A hagyományos kézműves foglalkozások mellett a helyi néptáccsoport tartott bemutatót, amibe valamennyi résztvevő bekapcsolódhatot. Az Ipoly mente után  Bény település következett, ami az államalapítás idején István hadainak a gyűlekező helye volt a Koppánnyal vívott csata előtt. Itt a diákok megtekintették a X-XI.sz-ból fennmaradt bényi rotundát, körtemplomot, valamint a XIII.sz-ban épült kéttornyú premontrei templomot. Ezután következett a Kis-Duna egyik holtága mellett található Gúta település. Itt a malommúzeumként működő hajómalmot néztük meg, amit  egy 86m hosszú, fából ácsolt cölöpökön álló, fedett fahídon lehetett megközelíteni. A híd Európa leghosszabb, 86m hosszú fahídja.  A nap utolsó látnivalója a deáki kéttornyú, 1228-ban épített román stílusú templom volt, Szlovákia legrégibb műemléke. Az itteni bencés rendi szerzetesek használták a Pray Kódexként ismert XIII. századi latin szertartáskönyvet, amelyben a Halotti beszéd, legkorábbi összefüggő magyar nyelvemlékünk is található. Az első nap Udvardon zárult, ahol, miután elfoglaltuk a szállást a helyi kollégiumban, megnéztük a Szomszédaink, a magyarok című filmet.

Második nap ellátogattunk Alsódobokra, ahol Eszterházy János , felvidéki magyar mártír politikus életútjával ismerkedtünk meg. A Szent Kereszt Felmagasztalása kápolnában közösen megkoszorúztuk a tragikus sorsú magyar államférfi sírhelyét. A kirándulás Nyitrán folytatódott, ahol a helyi várban lépésről lépésre lehetett végigkövetni a történelmi változásokat Könyves Kálmán korától egészen a Habsburg uralomig. A vár megúszta a várrombolást, és napjainkban püspöki székhelyként szolgál. A helyi református lelkész bemutatta  a nyitrai református templom kalandos történetét, építésétől egészen napjainkig. Nyitrától nem messze emelkednek a csitári hegyek, ahol Kodály Zoltán népdalgyűjtő és zeneszerző gyűjtötte és tette világszerte népszerűvé A csitári hegyek alatt című népdalt. A helyi lakosok nagyon kedvesen fogadtak bennünket. Csitártól már szabad szemmel is látható volt az egyik hegytetőn a gímesi várrom. Nem gondoltuk volna, de közel egy óra alatt felkapaszkodtunk a várromhoz. A pazar tájkép, ami a szemünk előtt elterült, minden fáradságot megért. Udvard felé megálltunk és megkoszorúztuk a vezekényi csata helyszínén épített emlékművet. A napot Udvardon  igazi, autentikus táncházzal zártuk.

Vasárnap reggel az Udvardon található Kitelepítettek emlékművénél Hunyadi Péter, a kirándulás idegenvezetője tartott érdekes előadást. Elég lehangoló volt hallani, hogy milyen sötét korszakai is vannak a történelemnek. Budapest felé megálltunk Révkomáromnál, ahol végigjártuk az egész erődrendszert. Megnéztük az Európai udvart, majd a város két jeles személyiségének, Klapka Györgynek és Jókai Mórnak a szobrait koszorúztuk meg.

Ebéd után búcsút vettünk útitársainktól, és élményekkel, új ismeretekkel, barátságokkal gazdagodva indultunk haza.

Máté Bernadett, Mészáros Adrien, Répási Henrietta, Bátori Boglárka 11.F

Iskola másként

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron