Nyári kalandozás a Balaton környékén az 5.A-sokkal

2022. június 25.

A Határtalanul program keretében az Ady Endre Elméleti Líceum kis ötödikeseinek lehetőségük nyílt egy hétig táborozni a Dunántúlon, bejárva a Balaton környéke és az Őrség legszebb tájait.

A tanév lezárása után szinte azonnal útnak indult 24 ötödikes, 2 hetedikes és 1 kilencedikes diák, hogy osztályfőnökük és 5 szülő kíséretében részt vegyenek egy különleges, élményekkel és tudással gazdagító kalandban.

A kalandozás első eseménye a budapesti Hősök tere körbejárása és az állatkert megtekintése volt. Királyaink és fejedelmeink előszámlálását és a „kötelező” fotózkodást a Budapesti Állatkertben tett séta követte. Bár a nagy melegben az állatok inkább pihentek, mégis élvezetes volt közvetlen közelről látni a csemetéjét etető elefántot, a barlangjából kiballagó, hűvöset - jegeset kereső jegesmedvét vagy a táplálkozó zsiráfot. A hűsítő fagylalt a kiránduló csapatnak is jólesett, mert Budapesttől még körülbelül kétórás buszozás következett, amíg a nap végén elfoglalhatták szobáikat Zalakaroson. A következő 5 nap a környék látnivalóinak közös felderítéséről, észrevétlenül magunkba szívott új ismeretekről, nagy sétákról, kirándulásokról szólt.

Első napunk a Nagykanizsai Piarista Gimnáziumban tett látogatással, ismerkedéssel, falatozással, városnézéssel és egy kiadós természetjárással telt. Ez utóbbi során alkalmunk volt megismerni a Budafapusztai Arborétum növénykülönlegességeit, és néhány érdekes gombafajtát közelebbről is megvizsgálni. A természetjárás ezzel nem ért véget, hiszen a vidéken töltött hetünk egy másik napján Hegyhátszentjakabon jártunk, ahol nagy sétát tettünk a Vadása-tó körül. Természettudományos ismereteinket Öveges József fizikatanár, piarista szerzetes pákai emlékházában tovább bővítettük, hiszen felvételről láthattuk a professzor érdekes kísérleteit és megismertük legnépszerűbb kísérletének alanyát, Heki kutyát.

Néprajzi tudásunkat Szalafőn (Pityerszeren) és Magyarszombatfán gazdagítottuk. A szalafői skanzenben tájházakat, azok berendezését, egy eredeti szeres település (egymástól elhatárolódó, dombhátakra vagy domboldalakra települt kis házcsoportokból álló település, főleg az Őrségben) mindennapos munkavégzéséhez használt tárgyait, eszközeit láttuk, sőt: a híres őrségi mákos rétest is megkóstolhattuk. Magyarszombatfán pedig - mely a híres őrségi fazekasok központja- bepillanthattunk egy népművészeti mester műhelyébe , és végigkövethettük egy agyagkancsó megszületésének fázisait. Az agyagot kedvükre formázhatták a kíváncsi diákok, a felnőttek pedig vásárolhattak is a kész népművészeti tárgyakból.

Különleges élmény volt a veleméri koragótikus templomot és a benne épen maradt freskórészleteket megcsodálni, felfedezni benne a román és a gótikus stílus jegyeit. Ugyancsak különleges, bár egészen másfajta látvány és élmény volt a zalaszántói buddhista szentélyt (sztúpát) megtekinteni, és rituálisan körbejárni, belekóstolni, ha csak pár pillanatra is a buddhizmus misztikumába. Ahogyan a sztúpa falán elhelyezett három nyelvű felirat hirdeti: „A sztúpa Buddha szellemét, ugyanakkor bölcsességét, minden élőlényhez fűződő együtt-érzését és szeretetét is jelképezi. A béke, a boldogság és a megvilágosodás jelképe.”

A nem mindennapi látványok sora azonban nem pótolhatta az ötödik osztályt végzett kisdiákok számára az önfeledt szórakozás élményét. Ebben volt részük a balatonbeli fürdőzés alkalmával, amikor is remekül lubickoltak, úszkáltak a magyar tengerben, és a zalaszabari kalandparkban, ahol a hullámvasúttól kezdve a szabadesésen és a kötélmászáson keresztül a száraz és vizes csúszdákig és a 4D-s mozikig mindent kipróbálhattak.

Nagyon sok élményt és tapasztalatot begyűjtöttünk mindannyian ez alatt az egy hét alatt. Így a hazafele úton sorra kerülő székesfehérvári városnézést már csak félgőzzel „teljesítettük”, de így is megmaradt bennünk a koronázóváros atmoszférája, a hangulatos utcák és házak, az elegáns fő utca…és természetesen a rendkívül finom fagylalt.

Az utazás létrejöttéért köszönet illeti a Kopári Tours Utazási irodát és Tóth Zoltán utazásszervezőt és idegenvezetőt, a Nagykanizsai Piarista Gimnázium pedagógusait és Jakabfi Marianna tanárnőt!

Kirkósa Enikő

Zöld hét

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron