Adysok a szlovén-olasz kastélytúrán

2024. május 07.

Április végén csodálatos kiránduláson, valódi kastélytúrán vehettek részt azok a diákok, akik a Vad Zoltán és Takács Péter tanárok által szervezett kirándulást választották vakációs programként, és ellátogattak Szlovéniába és Olaszországba, a reneszánsz, a művészetek, a kultúra, az elegancia, a kereszténység hazájába. Csepregi Imola tanárnő is elkísért minket családjával, így 7 adys diák élt e túra lehetőségével. Az útvonal a következő volt: Predjamai vár ( Szlovénia)- Duino kastély - Brescia - Pavia - Lago Maggiore-tó 3 Boromeo-szigettel (Olaszország) - Bledi -tó (Szlovénia)

A Predjamai várat egy barlang bejáratához építették, így három oldalról biztonságos volt. Érdekes történetét a helyszínen hallhattuk. Ezt követően Olaszországban az első megállónk a Trieszt melletti, a XIV. században épült Duino kastély volt. A legendáktól sem mentes kastélyból csodálatos kilátás nyílik a meredek sziklákkal övezett tengerre. Szállásunk Vicenza környékén volt, ahol meleg vacsora várt minket. Második nap továbbindultunk Lombardia (Észak-Olaszország) felé. Megálltunk Bresciában, Lombardia egyik fontos városában, amely római és reneszánsz emlékeket őriz, meglátogattuk a bresciai várat, a Piazza del Foró-t (a régi Római Fórumot) és a Mussolini fasiszta ideológiáját tükröző, racionalista stílusban épült Piazza Vittoriá-t. Ezt követően továbbindultunk Pávia felé, ahol meglátogattuk a Visconti vár udvarát, megcsodáltuk Pávia egyenetlen tornyait, a Szent Péter- bazilikát (VI. század), ahol Hippói Szent Ágoston, a Keresztény Egyház egyik fő atyja van eltemetve; a templom nevét "aranymennyboltos" jelzővel is ihlették, az apszisban álló, kora középkori arany mozaik miatt.

A harmadik napot a csodálatos Lago Maggiore-tónál töltöttük: áthajózunk a két híres szigetre, az Isola Madré-ra és az Isola Bellá-ra. Mindkét szigeten van egy-egy Boromeo- kastély (Boromeo Károly, híres ellenreformátor kardinális volt; ő és családja nagy vagyonra tett szert, a szigetek még ma is a Boromeo család tulajdona). Isola Madre igazából egy csodás botanikus kert, míg Isola Bella pedig a gyönyörű, barokk, teraszos kertjéről és páváiról híres. A harmadik Boromeo sziget Isola dei Pescatori, a hal-éttermeiről híres, amit szintén meglátogattunk és ahol ki-ki szabadidejében nézelődhetett, ebédelhetett. Ezt követően indultunk Szlovénia felé, szállásunk Gorizia környékén volt.

Az utolsó nap, reggeli után, Szlovénia érdekes és festői tava felé vettük az irányt, a Bledi-tó felé. Nagyon szép panoráma tárult elénk, hiszen a tó az Alpok lábánál fekszik, és a közepén egy kis sziget található. A szigetecske közepén a Mária menybemenetele nevű zarándoktemplom áll. A helyi pletnával, azaz csónakokkal áthajóztunk e csodálatos kis szigetre, ahol 1 órát töltöttünk el. Ezek után gyalogosan besétáltunk a városba, ahol megkóstoltuk a helyi specialitást, a finom kremšnita-t, azaz a helyi krémes sütit. Kellemes élményekkel teli és kicsit már elfáradva indultunk hazafelé.

Köszönjük a kedves diákok hozzáállását, rugalmasságát és azt, hogy eljöttek erre a kastélytúrára.

Végezetül íme, egyik részvevő Izsáki Zsanett (10E), rövid beszámolója az útról: "Számomra egy nagyon felszabadító kirándulás volt. Sok új embert ismerhettem meg, sok új kapcsolatot szereztem!

A személyes kedvencem a Boromeo-szigetek voltak a Laggo Maggioren: az Isola Madre és az Isola Bella szigetek.

A nehéz iskolai napok után jól esett egy olyan kirándulás, amelyen minden pillanatban megtaláltuk közösen a vicces oldalt is, és sokat tudtunk nevetni, elfeledve a mindennapok nehézségeit.

Mindenképpen szeretnék a következő kiránduláson is részt venni!:)"

Takács Péter

Zöld hét

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron