A 11.D osztály kirándulása a Jád völgyébe

2024. február 19.

Kihasználva a februári vakációs napokat február 17-19 között a Jád völgyében kirándultunk. Szállásunk Jádremetén volt. A falu a Jád patak völgye mentén, a Királykő Hegység és a Vigyázó hegyek talalkozásánál, a Remeți szoros sziklafalainak lábainál, helyezkedik el.

Első nap e kis település nevezetességeit néztük meg. Ellátogattunk a környék egyik pisztrángosába, ahol a halak tartásáról és etetéséről tudtunk meg érdekességeket, majd megnéztük a bő vízű vízkitörést, amely a karsztvidékre jellemzően a föld alól, kicsi tó formájában előbújó patak. Este tábortűz mellett melegedtünk, beszélgettünk, kártyáztunk.

Második nap 14 km-es túrára vállalkoztunk, hogy bepillantást nyerjünk az elmúlt 50 év történelmének kis szeletébe. Megnéztük a Lesi vízgyűtő-tavat, amelyet 1969-1973 között emeltek, és 42 évig gyűjtötte össze a völgy vizeit. A gát 60,5 méter magas és 180 méter hosszú, a mögötte kialakult tó 150 hektáron terült el és 28 millió köbméter víz volt benne, mielőtt 2015-ben szivárgás miatt kiürítették.

A gát árvízvédelmi szempontból fontos, de a villanyáramellátásban és a halászatban is jelentős volt a szerepe. Az azt őrző személytől megtudtuk, hogy a tervek szerint ebben az évben elkezdődik a gát javítása, felújítása és ezt követően , remélhetőleg, újra használható lesz.

A túra után jólestek a finom falatok, a dézsázás, ping-pongozás és az éjszakába nyúló beszélgetés, bulizás.

Puskás Ágnes

Zöld hét

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron