Budapesti utazás a Rákóczi Szövetséggel

2019. április 18.

A nagyváradi Ady Endre Elméleti Líceumban működő Rákóczi Szövetség diákszervezetének tagjai kirándulást tettek március 30-31-én  Budapestre.  A szervezet sikeresen pályázott, és elnyerte a Rákóczi Szövetség március 15-re felkínált diákutaztatási támogatását. A kirándulás megszervezését Apáti Tímea, Ardelean Klementina és Takács Péter tanárok vállalták fel.

Iskolánk diákjai  közös megemlékező ünnepséget szerveztek a budapesti Ady Endre Gimnázium tanulóival. A vendégeket Farkas Zoltán és kollégái fogadták, majd Szalai Bernadett igazgató asszony üdvözölte az érkezőket. A verses-zenés előadás után a vendégdiákokat szendvicsekkel, édességekkel és limonádéval lepték meg a vendéglátók. Volt idő és lehetőség ismerkedésre, beszélgetésre a diákok és tanárok között is. A budapesti utazás alkalmával a diákok látogatást tettek az Országházban és a Terror Háza Múzeumban, jártak a Szent István Bazilikában, a Dohány utcai zsinagógánál, sétáltak a Duna-parton a Holokauszt emlékműig, jártak a Hősök terén és a Városligetben, megtekintették a csodálatos Duna-parti kilátást a Budai várból. A két nap élményeit saját maguk írták le:

,,Szombat reggel hét óra körül indultunk el, és dél körül már Budapestre is értünk. Az út jól telt, mikor odaértünk, először megnéztük a Bazilikát. Soha nem láttam még ekkora templomot, nagyon-nagyon nagy volt és gyönyörű, nem is gondoltam volna, hogy van ilyen szép templom. Utána megnéztük a templom előtti kiállítást, ahol érdekes dolgokat tudtam meg, és gyönyörű képeket láttam állatokról és a természetről. Megnéztük a Dohány utcai zsinagógát, a sírokat és az emlékművet a kertjében.  Továbbindultunk, és  átsétáltunk a Gozsdu-udvaron, ahol kézművesek árultak mindenféle érdekes és szép dolgot. Aztán végigsétáltunk a Duna partján és láttuk a ,,vascipőket”, amelyek azok emlékére vannak odatéve, akiket a vízbe lőttek. Aztán megérkeztünk az Országházához,  ahol egy kedves hölgy körbevezetett minket, és érdekes dolgokról beszélt nekünk. Láttam a Szent koronát, az országalmát, a jogart és a kardot is, melyeket két testőr  védett. A koronázási palástot a múzeumban kellett hagyják, mivel különleges körülmények között szükséges tárolni. Ezek után elmenttünk az Ady Endre Gimnáziumba, ahol egy kis műsorral készültek nekünk, és mi is mondtunk verseket, még kis szendvicseket és édességet is készítettek nekünk. Vasárnap reggel  kilenc órakor indultunk a Hősök terére, és még a környékén, a Városligetben is körülnéztünk. Ezek után elmentünk a Terror Háza Múzeumba, ahol egy nagyon kedves lány vezetett minket körbe és sok érdekes dolgot mondott el. El se tudom képzelni, mit élhettek át azok az emberek, akiket ott tartottak fogva. Ezek után elmentünk megnézni a Budai várat és ott sétáltunk elég sokat, de megérte, mivel nagyon szép volt, még az őrségváltást is láttuk.” Tóth Krisztina 11. F

,,Számomra ez a kirándulás nagyon érdekes volt, mivel sok újat láthattam. Örülök, hogy ilyen olcsón ennyi látványosságot megtekinthettem. Miután megérkeztünk, egyből mentünk a Szent István Bazilikához, ami gyönyörű volt, azután megtekintettünk egy fotókiállítást, a Dohány utcai nagy zsinagógát, a Duna-partot, a Holokauszt emlékművet és a parlamentet. Délután meglátogattunk egy iskolát, ami szintén  Ady Endre nevét viseli, ott láthattunk egy szép verses előadást a budapesti és nagyváradi diákok közreműködésével. Estére már elfáradtunk, de a szállás nekem elég otthonos volt. Másnap először a Hősök terét látogattuk meg, aztán a Terror Háza Múzeumot, ami nekem nagyon tetszett, eléggé megrázó volt, de örülök, hogy láthattam,  mi történt régen. A hazaút kellemesen telt. Örülök, hogy részt vehettem ezen a kiránduláson.” Papp Zsanett

,,A Budapesten töltött idő hatalmas élmény volt  számunkra. Nagyon kellemes volt, hogy a hosszú nap után a budapesti Ady Endre Gimnázium diákjai fogadtak minket, és együtt szavalhattuk el Ady Endre verseit, mindenki a számára a tetsző és hozzá illő verset. Ez után a diákok vendégül láttak minket. Ezen a két napon rengeteg csodás helyet meglátogathattunk, köztük a Duna partot, a Hősök terét, az Országházát, a Budai várat, a Vajdahunyadi várat és a Terror Házát, ami rendkívül érdekes, figyelemfelkeltő és látványos volt. Nagyon megragadó volt olyan videókat látni, ahol azok az emberek mesélték el az akkor történt eseményeket, akik átélték azt. A második nap végén sok szép emlékkel térhettünk haza.”  Borz Carla, Borz Jeniffer 9. A

,,Számomra  emlékezetes esemény volt a két napos budapesti kirándulas. Amit biztosan nem fogok elfeledni, az a Terror Háza Múzeum. Engem személyesen lenyűgözött az egész hely, történetek, berendezés, szerkesztés, körbevezetés, a helyszín megtervezése. Sok mindent láttam, sok szép emléket szereztem, amelyeket Budapesttel kapcsolatban soha nem fogok elfelejteni.”  Pető Boglárka 9.F

Iskola másként

Órarend

Ady 250

Egy polc, egy könyv

A könyvtáros ajánlata

"...nem is lehetünk más célra ebben az életben, mint hogy megismerjünk mindent, amennyire lehetséges: a tarka és zegzugos világot, a megbocsátandó embereket, az egymásra morgó népeket; s amikor mindent megismertünk, amennyire lehetséges, akkor visszamenjünk oda, ahol otthon lehetünk." Tamási Áron